Versnelling berekenen met een tijdtikker.
Deze proef ging over het bepalen van de versnelling doormiddel van een tijdtikker.
Er was een opstelling gebouwd met een kar op een vlakke tafel. Aan de kar werden gewichtjes gehangen en dan werd de kar los gelaten. De tijdtikker heeft deze beweging vast gezet op een tikkerstrook (doormiddel van puntjes).
Om dit op een juiste manier te kunnen meten heb ik (samen met Anouk van Luijk) een begin punt en een eindpunt ingesteld. Toen moest er gemeten worden;
* Het aantal stippen op de strook was 70.
* De totale afstand was 130 centimeter.
- De (gemiddelde) snelheid bij het beginpunt;
Afstand: 0,4 cm = 0,004 m. Tijd: 0,02 sec.
V=s/t V=0,004/0,02 = 0,02 m/s.
- De (gemiddelde) snelheid bij het eindpunt;
Afstand: 0,5 cm = 0,005 m. Tijd: 0,02 sec.
V=s/t 0,005/0,02 = 0,25 m/s.
- De tijdsduur tussen het begin- en eindpunt.
70 * 0,02 = 1,4 Seconden.
- De afstand tussen het begin- en eindpunt.
130 Centimeter.
- De (gemiddelde) snelheid over de hele baan.
V=s/t V=1,30/1,4 = 0,93 m/s.
Nadat al deze metingen uitgevoerd waren kwam het tweede deel van de proef. Het berekenen van de versnelling op twee manieren.
Deze formules die gebruikt moesten worden waren:
- a = (ve - vb) / t
- s = 1/2 * a*t²
De uitwerkingen zagen er als volgt uit:
a = (ve - vb) / t
a = ( 0,25 - 0,02 ) / 1,4
a = 0,23 / 1,4
a = 0,16 m/s²
s = 1/2 * a*t²
1,3 = 1/2 * a * 1,4²
1,3 = 1/2 * a * 1,96
0,66 = 1/2 * a
a = 1,32 m/s²
Zoals je ziet komen er uit beide formules een ander antwoord. Hier klopt iets dus niet.. Wat? Nou dat vraag ik me dus ook af! Dat krijg je te horen als ik de volgende natuurkunde les gehad heb!
Even ter informatie;
Wat vond ik ervan?
Ik vond het persoonlijk een leuk proef om te doen. Toen we uiteindelijk klaar waren heb ik nog wat geprobeerd met zwaarte kracht, namelijk hoeveel gewichtjes er nodig waren om de kar midden op een schuin staande baan stil te laten staan. Als ik het goed herinner waren het er 4, maar kunnen er ook 3 zijn. Ik weet het niet meer zeker. Dit was voornamelijk omdat ik (we) gewoon nieuwsgierig was/waren.